poniedziałek, 1 maja 2017

[DSP2017] 19# Romans z Pythonem cz.2 (Visual Studio 2017 Preview 15.2 & SQL Server 2017 CTP 2.0)

Dziś sobie zrobimy kontynuację mini cyklu związanego z Pythonem. Ostatnio pokazałem częściowo tajniki składni tego języka. Tych tajników jest znacznie więcej i napiszę o nich jeszcze, tym razem jednak podzielę się informacjami na temat wsparcia Pythona w najnowszych wersjach narzędzi Microsoft.

Zacznijmy od Visual Studio 2017. O ile przed wersją finalną były dostępne moduły instalacyjne dla Pythona i Data Science, o tyle nie trafiły ostatecznie do wersji finalnej. Update 1 czyli wersja 15.1 też tego nie przynosi. Dopiero rozwojowa wersja 15.2 znowu oferuje te funkcjonalności. Możemy ją sobie zainstalować bez żadnych komplikacji obok stabilnej wersji produkcyjnej. Widzimy, że z poziomu Visual Studio możemy wskazać instalację Pythona, a także środowiska Anaconda.

vs2017_preview_install

W nowym Visual Studio możemy tworzyć projekty w języku Python dedykowane dla machine learning, a także Web. Machine learning w Pythonie to też dobry temat na niejednego posta, dziś jednak skupiam się na samych narzędziach. W projekcie dla machine learning usunąłem z pliku .py predefiniowany kod i napisałem w nim kilka prostych linijek. Zauważmy, że mam Intellisense. Przy czym od razu mi nie zadziałał. Wchodząc w ustawienia edytora wg. wątku Visual Studio 2017 Preview with Python (Intellisense not working) odznaczyłem opcję “Hide advanced members”.

vs_python_1b

Mamy też okno interaktywne dla Pythona. Dodam że edytor obsługuje podział kodu na komórki w takim samym formacie, w jakim zapisuje sesję Jupyter. Rolę separatora pełni znacznik #%%. Jeśli naciśniemy CTRL + Enter przy kursorze w obrębie danej komórki, to jej kod zostanie przeklejony do okna interaktywnego i wykonany.

vs_python_2b

Visual Studio zapewnia też wygodne debugowanie.

vs_python3b

Aktualności dotyczące Python Tools dla Visual Studio można śledzić na oficjalnym blogu Python Engineering at Microsoft. Jeśli z jakichś powodów nie możemy korzystać z najnowszej wersji 2017, to nie wszystko stracone. Istnieją Python Tools dla wcześniejszych wersji i to nie od wczoraj. Mogę polecić jeszcze cykl mini-szkoleń Getting Started with Python Development using Visual Studio. Co prawda jest z 2015 roku, ale pokazane w nim funkcjonalności są nadal aktualne w 2017. 

Przejdźmy teraz do najnowszego SQL Server 2017. Wszystko zaczęło się od konferencji Data Amp, a esencją jest prezentacja Python based machine learning in SQL Server, której obejrzenie szczerze polecam. Warto odwiedzać też co jakiś czas SQL Server Blog, a zwłaszcza przeczytać umieszczony na nim post Python in SQL Server 2017: enhanced in-database machine learning. Jak szybko zacząć cieszyć się Pythonem w SQL Server? Linki do pobrania ostatniej wersji CTP 2.0 zebrane są w oficjalnym poście SQL Server 2017 Community Technology Preview 2.0 now available. Rejestrujemy się i wybieramy platformę. Póki co wybrałem instalkę dla Windows. Podczas instalacji zaznaczyłem komponenty związane z Pythonem i machine learning.

sql_1

Następnie zainstalowałem najnowsze SQL Server Management Studio dostępne w wersji 17.0, które obsługuje już SQL Server 2017. Po czym odblokowałem uruchamianie zewnętrznych skryptów:

sp_configure 'external scripts enabled', 1; 
RECONFIGURE;

Zrestartowałem serwer. Następnie uruchomiłem sobie skrypt jak poniżej:

sql_2

Przyznaję, 17s pomieliło (narzut pomiędzy T-SQL a Pythonem? wczesna wersja CTP?), po czym wyskoczyły efekty wykonania. Generalnie bardzo fajna sprawa, zastanawia mnie tylko nieco długi czas wykonywania w stosunku do samego Pythona.

W następnym odcinku o Pythonie powrócimy do rozważań nad samym językiem.

Brak komentarzy: