Wreszcie jakaś publiczna odsłona na temat Windows Phone 8. Lubię czerpać wiedzę u samego źródła (tak by oceniać nagłówki gazet), tak więc obejrzałem sobie całe wystąpienie z Windows Phone Summit, z którego sporządziłem notatki.
Co ciekawe w przypadku technologii dla aplikacji Windows Phone 8, HTML5 nie znajduje się na tak wysokim miejscu, jak w przypadku Windows 8. Nie zostało ani raz użyte słowo WinRT ani Silverlight, na pierwszym miejscu jest wymieniany XAML + C#.VB.NET (engine .NET podobno zgodny z Windows, obsługa aplikacji z WP7.x ) oraz kod niezarządzany C/C++ szczególnie przydatny dla gier w DirectX. Kod natywny jest ukazywany jako sposób na łatwiejszą przenośność, także z innych platform. W przypadku HTML5 to nadal aplikacja web w przeglądarce lub kontrolka, czyli nie licząć nowych możliwości IE10 nie odbiegających od wersji przeznaczonej na komputery i tablety (nowe standardy, akceleracja sprzętowa) niewiele się zmienia w zakresie samego podejścia do HTML5 i JS.
Tak więc technologicznie od strony pisania aplikacji wygląda to obecnie bardziej na ewolucję niż rewolucję, uwspólniono różne rzeczy z Windows 8, otworzono dla wszystkich możliwość pisania w natywnym kodzie, dano możliwość używania DirectX, wprowadzono IE10. Warto także dodać, że wprowadzono opensourcowy engine SQL Lite dla WP8 i Windows 8. Interesujące wydają się też buildy w chmurze (mi się to kojarzy z Phone Gap).
Ciekawe czy zarządzane API będzie zgodne z Windows 8, czy zachowają coś z Silverlight’a ? Nie ma między nimi diametralnych dużych różnic, ale jednak są… Co wykonuje w WP8 aplikacje z WP7.x? W sieci są pogłoski, że w WP8 ma być WinRTP (WinRT Phone). Wymieniono trochę obszarów zgodności w C++ z Windows 8, ale co z resztą?
W C++ czy DirectX w przeciwieństwie do Windows 8 zauważyłem brak możliwości łączenia z XAML.
Czemu nie zdecydowano się na możliwość tworzenia natywnych aplikacji w HTML5? Względy wydajnościowe, brak czasu na przeniesienie rewolucyjnego WinRT mimo wspólnego jądra, driverów czy jakieś dalsze plany itp?
Więcej o szczegółach technicznych dowiemy się pewnie późnym latem, jak ukaże się SDK.
Jest też druga strona, ciekawa nowa funkcjonalność, która ma znaczenie dla użytkowników telefonu, nie tylko dla deweloperów. I jest się czym tutaj pochwalić:
- obsługa wielu rdzeni
- obsługa trzech rozdzielczości ekranu
- ekran startowy z trzema rozmiarami kafelków (sami je sobie konfigurujemy w zależności od potrzeb)
- obsługa kart MicroSD
- gry w DirectX
- IE10
- NFC (podobnie jak w Windows 8, możliwość dotykania z tabletem)
- płatności elektroniczne z NFC (hit nr.1)
- mapy od Nokii wspierające także pracę off-line
- wsparcie dla zastosowań biznesowych (bezpieczeństwo, wgrywanie aplikacji, zarządzanie urządzeniami, aplikacje Office, …)
- chat głosowy i video dla wszystkich (nie tylko dla Skype) ! (hit nr.2)
- nowa platforma głosowa, możliwość prowadzenia rozmów z aplikacją (hit nr.3, moim zdaniem najlepszy!)
- lokalizacja w tle (hit nr.4)
Jedyne, co może mniej przypaść do gustu obecnym użytkownikom WP7.5 jest fakt, że nie będzie aktualizacji ich urządzeń do WP8. Jednocześnie ukaże się jeszcze WP7.8, który ma mieć m.in funkcjonalności WP8 w ekranie startowym.
Podsumowując wstęp Windows Phone 8 będzie wykorzystywał część rzeczy z Windows 8, ale nie będzie wyłącznie jego miniaturą, część rozwiązań jest innych, są też pomysły typowe dla samego Windows Phone 8, jak trzy rozmiary kafelków, cyfrowy portfel, rozmowy głosowe, VOIP i videokonferencje, lokalizacje w tle, mapy od Nokii działające w trybie off-line, aplikacje Office… (w Windows 8 Metro tego nie ma). Nadal nie będzie się dało napisać jednej aplikacji na Windows 8 i WP8, ale zwiększono możliwości reużytkowania (np. poprzez obsługę kodu natywnego).
Szczegóły poniżej:
Każdy telefon ma mieć Wallet Hub.
Ekran startowy - duże możliwości konfigurowania kafelków, zwłaszcza ich różnych rozmiarów
Niezmodyfikowane aplikacje z Windows Phone 7 zainstalowane na Windows Phone 8
HTML5 - IE 10: akceleracja sprzętowa, dotyk
Łatwe portowanie aplikacji desktopowych - DirectX
NFC
Reklama
Business card z danymi kontaktowymi
Wymiana danych pomiędzy urządzeniami - tap & send (znamy to z Windows 8, ale jednak wciąż robi wrażenie)
Telefon możemy dotknąć do slate’a.
Aplikacja dla kontaktów
Aplikacje firm trzecich (podobnie jak w Windows 8) np. gry
Połączenie peer-to-peer Wi-Fi
Płatności elektroniczne
Kwestie techniczne
Co jest współdzielone z “pełnym” Windows?
Kernel - lepsza skalowalność, wydajność itp
Drivery - ekosystem dla desktopów, tabletów, telefonów
Bezpieczeństwo - bazujące na hardware
Sieć - IPv6, NFC, tap to share, Bluetooth
Grafika i media - na bazie Direct3D
Platforma dla deweloperów
- wczesne preview
- kod natywny
- C i C++
- gry w Direct3D, Havok
- Współdzielone komponenty C++
- Engine SQL Lite dla Windows 8 i dla Windows Phone 8
- Nowości w multitaskingu
Słuchawki bluetooth i inne podobne rzeczy just work.
Nie tylko Skype, ale także aplikacje firm trzecich będą mogły skorzystać z chata głosowego lub chata video.
- nowa platforma dla mowy
- rozmowy z aplikacjami
- dostępne dla wszystkich deweloperów
Nowy emulator na Windows 8, z którym można … rozmawiać!
Wydawanie zbioru komend w celu kontrolowania zachowania.
Dla deweloperów
- Kompatybilność (aplikacje WP7 będą działać na WP8)
- Kompilacja w chmurze (aplikacje WP7 i WP8)
- Visual Studio 2012 dla aplikacji na Windows 8, WP 7.5 i WP8
- ten sam engine .NET co w Windows 8
- SDK późnym latem!
Windows Phone 8 Updates - wsparcie dla urządzeń przynajmniej przez 18 miesięcy
Oprócz informacji z WP Summit w sieci krążą także dodatkowe informacje od P.Thourotta. Możliwe że w WP8 otrzymamy także:
- zwiększoną integrację ze skydrive (w tym strumieniowanie multimediów)
- inteligentne zarządzanie danymi przy pobieraniu ich przez sieć (mierzenie przesyłania danych, uwzględnianie limitu przesyłania danych wynikających z abonamentu, kompresowanie stron web przez usługę)
- …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz