piątek, 2 marca 2012

Windows 8 Consumer Preview i nowe narzędzia - pierwsze wrażenia

Podzielę się swoimi wrażeniami na gorąco.

Przejrzałem preinstalowane aplikacje w nowej odsłonie Windows 8 i tak:

  • Maps z Bing precyzyjnie wskazują moją lokalizację
  • Aplikacje do Video, Zdjęć, Muzyki chcą się gdzieś logować, przy czym dostaję uwagę że dla “moja lokalizacja nie jest obsługiwana”
  • Wszystkie kontakty przeniosły się po cichu z sieci przy ustawieniu konta z Live ID, tak więc wszystkie kontakty z telefonu z Windows Phone tutaj od razu trafiły
  • Teraz pliki do Skydrive wrzucam za pomocą dedykowanej dla niego aplikacji, wygodniej mi się z tego korzysta niż ze strony Web
  • Pogoda mi się wybrała dla mojej lokalizacji
  • W Solitare zalogowałem się do XBOX services, pojawił się login, którego też używałem na Windows Phone

Aha, i teraz notyfikacje od aplikacji pojawiają się w prawym górnym rogu ekranu!

win8_start

Ale sam system to nie wszystko. Prawdziwym hitem są narzędzia deweloperskie. Teraz instaluje się je przez sieć w jednym kroku - wszystko (m.in Metro SDK, Visual Studio 11 Beta Express for Windows 8, Blend for Visual Studio) obsługuje jeden instalator z jednym oknem w stylu Metro! 

vs_install

Analogiczny instalator ma także pełny Visual Studio 11 Beta Ultimate, którego pozwoliłem sobie także zainstalować (wersja pełna też wspiera tworzenie aplikacji Metro). Visual Studio przy pierwszym uruchomieniu generuje nam - tym razem już w sposób jawny - licencję deweloperską na uruchamianie pisanych przez nas aplikacji na naszej maszynie.

Interfejs nowego Visual Studio także jest upodobniony do Metro. Dominują płaskie kształty i ograniczona kolorystyka głównie do kolorów białego, szarego, czarnego i delikatnych niebieskich akcentów. Wszystkie ikony są monochromatyczne, reprezentują przede wszystkim symbole. Zaokrąglenia, gradienty, przezroczystość czy bogata kolorystyka stały się niemodne!

vs2011_01

Spróbowałem przenieść szkic aplikacji z przedostatniego posta (która od tamtego czasu nawet umiała już pobierać i zapisywać pliki, o czym nie zdążyłem napisać przed pojawieniem się Consumer Preview) na nową wersję API i narzędzi i zauważyłem, że zaszło całkiem sporo zmian. Szablony i kod proponowany przez Visual Studio też uległy znacznym zmianom w stosunku do Developer Preview, pozmieniały się czasem metody, klasy. No cóż, nie od razu Kraków zbudowano, trzeba to zrobić z głową uwzględniając m.in nowe sample, materiały graficzne i nową dokumentację (o migracji i nowościach w API i narzędziach napiszę kolejne posty). Na razie do nowo powstałego projektu zacząłem przenosić elementy z poprzedniej wersji, tak by całość bez różnych funkcjonalności się kompilowała i uruchamiała. Aha i emulator znacznie lepiej działa, znacznie szybciej się uruchamia, obecnie ma dodatkowo możliwość robienia screenshotów.

vs2011_02

Od razu też sprawdziłem nowego Blenda, którego interfejs delikatnie zretuszowano, by bardziej był w stylu Metro, co zaowocowało wszędzie jednobarwnymi ikonami. Blend wspiera już projekty z XAML (oprócz C# i VB, także w C++), aczkolwiek w dokumentacji pisze, że “jakość jest na poziomie Preview, nie Bety i że w wielu przypadkach mogą się wyświetlać błędy, które trzeba obchodzić specjalnymi obejściami”.

blend_01

Na razie tyle  -:)

Brak komentarzy: