czwartek, 8 października 2015

Raspberry Pi 2 & Windows 10 IoT Core - odc.5: wyświetlacz LCD 2x16 (HD44780)

Wyświetlacz alfanumeryczny często spotykamy w różnych urządzeniach, choćby w automatach z napojami czy z kawą. Dziś na warsztat wziąłem sobie tego rodzaju wyświetlacz, który może pokazać dwa wiersze po 16 znaków. Zgodny jest z popularnym układem sterującym HD44780.

Praktyczne informacje o takim wyświetlaczu znajdziemy choćby tutaj. Oczywiście wypada rzucić też okiem na pełną dokumentację HD44780. W przeciwieństwie do poprzednich elementów jest dłuższa i nie czyta się jej może najlepiej. Nie musimy jednak sami programować od zera komunikacji z wyświetlaczem tłumacząc litery na odpowiednie bajty i stany portów GPIO Raspberry Pi . Na stronie projektu https://microsoft.hackster.io/en-US/rvoltr/basic-lcd-16x2 znajdziemy kod biblioteki oraz schemat połączeń. Tutaj mała praktyczna uwaga. Na schemacie brakuje połączenia pinu R/W z masą. Nie wiem jak zadziałało to autorowi, ale u mnie wyświetlacz po prostu nie reagował na polecenia (pokazywał też na starcie jeden rząd kwadracików, a nie dwa), a aplikacja nie wyrzuciła żadnego wyjątku! Po podłączeniu wspomnianego pinu wyświetlacz zaczął reagować, jak powinien. Może autor miał nieco inny wyświetlacz niż mój (do mojego w polskim szkoleniu z Arduino jest podłączany R/W). W stosunku do przykładowej aplikacji musiałem ustawić liczbę kolumn i wierszy wyświetlacza na 16 i 2, skorzystałem z tych samych pinów RPI2.

WP_20151008_02_51_31_Pro

WP_20151008_03_20_08_Pro

WP_20151008_03_02_30_Pro

Na koniec chciałbym jeszcze wspomnieć o poście Windows 10, IoT Core–Getting that 2 Row LCD Panel Working!  Ten blog kojarzę jeszcze z czasów jak pojawiały się na nim tematy związane z Silverlight. Mike Taulty napisał alternatywną bibliotekę do tej na hackster.io. Jego aplikacja też mi działa (musiałem tylko ustawić inne numery pinów i oczywiście mieć podłączony R/W do masy).

Brak komentarzy: